Thursday 25 April 2013

HOMEMADE PIZZA

Assalamualaikum wbr..

Seperti yang dibagitau sebelum nie, uda nak buat pizza untuk makan malam, permintaan dari kakak dan anak2nya. Uda buat 2 kali pizza nie,sekali pada petang selasa dan sekali lagi pagi nie utk sarapan bersama kekawan kat opis. Kali pertama uda cuma buat doh saja sebab toppingnya kakak uda dah buat siap2 dari rumah dia. Balik je dari kerja terus menguli 1 adunan, buat dalam 6" dapat 3 keping. Tak habis kakak bawa balik utk sarapan anak2 dia nak gi sekolah. Kali pertama buat tak letak sos keju cuma letak parutan keju mozarella aje diiringi dgn hiasan simple cendawan butang segar dan nenas dalam tin.
Untuk ali ke 2 uda buat pizza nie, uda letak macam2 kat atas doh tuh, terangkat beb.......Kalo tak mengenangkan berat badan dah bertambah, nak je ngap lebih2...Yalah buat sendiri kat umah kan....boleh letak macam2 yg kita suka, jadinya wallah marvelous gitu.....

Ni uda kongsi cara uda buat pizza ni ye....kalo ada le sesapa yg nak buat sendiri.



Ni uda buat kecil2, senang nak pegang dan senang juga nak dingap........

Homemade Pizza
Bahan:
2 cawan tepung roti
2 sk yis mauripan
150 ml air suam
2 sb gula
1 sb marjerin
1 sb susu tepung

Cara-cara : 
Satukan kesemua bahan(kecuali air) di atas ke dalam satu bekas besar dan gaulkan rata. Kemudian tuangkan air. Uli sehingga menjadi doh yang elastik. 
Kemudian rehatkan doh(tutup dengan kain lembab) selama 50 minit -  1 jam. 
Panaskan oven pada suhu 170C. Sesudah itu, tumbuk-tumbukkan doh tadi dan canaikan mengikut saiz dulang/pan yang digunakan. Sapukan sedikit minyak zaitun/minyak masak pada dulang tersebut dan ratakan dengan doh tadi. Cucuk-cucukkan doh dengan garpu. Bakar selama 5 minit. Keluarkan.

Untuk menyusun topping :
Sapukan sos tomato dan mayonis di serata doh pizza, diikuti dengan toppingnya dan juga hiasannya. Kemudian tuangkan sos keju di atasnya dan taburkan dengan keju parut dan mix herba. Bakar selama 20 minit atau sehingga keperangan.


Topping/Filling :
400 g daging cincang (uda guna daging burger ramli - hancurkan)
3 ulas bawang putih (ditumbuk)
1 labu bawang besar holland(1/2 ditumbuk, 1/2 dihiris dadu kecil)
1/2 botol sos cili
1 sb sos tiram
3 sudu besar mentega
1 biji tomato potong dadu
¼ nenas potong dadu

untuk hiasan :
sedikit herba kering
cendawan butang dlm tin – potong nipis
hirisan kapsikum
keju parut
tomato – potong nipis
sousej lada hitam (lain2 pun boleh)

Cara-cara : Panaskan mentega di dalam kuali. Tumis bawang putih dan bawang besar sampai perang. Masukkan minced beef/chicken dan kacau rata-rata. Biarkan ia kering seketika. Kemudian masukkan bahan-bahan selebihnya. Kacau hingga pekat/kering. Uda terus masukkan nenas dekat topping ni supaya rasa masam nenas bercampur dgn sos cili.


Untuk Sos Keju :
 1 1/2 cawan air suam+ 3 sb susu tepung (Nak guna susu segar pun boleh)
 1 sudu besar mentega
 1 sudu besar tepung gandum (dibancuh dgn ½ cwn air)
 100g cream cheese
 sedikit lada sulah

Cara-cara : Cairkan mentega di dalam periuk/saucepan. Masukkan susu dan krim keju. Kacau hingga keju hancur. Masukkan bancuhan tepung, lada sulah. Kacau lagi hingga pekat.

Jika tak nak menggunakan sos keju, boleh, letak je parutan keju lebih sikit. Tapi kalau letak, lagilah sedap. Makan bertambah-tambah tapi awas takut jarum timbang terlebih lajak le pulak. Keh…..keh….keh……..!!

No comments:

Post a Comment