Thursday 28 February 2013

COKLAT PISANG CUPCAKE

Salam semua....

Nak makan cupcake tak?.....
Jom kita buat sama2.. Sedap tau, dulu uda dah pernah masukkan gambo tap tak ada resepi. Kali ni uda buat lagi  dan uda letak resepi sebab unuk rujukan masa akan datang. Bukannya apa takut kertas resepi ni lunyai le pulak asyik duk usung sana sini...

CUPCAKE PISANG COKLAT


BAHAN A - DIAYAK ( disatukan )
130gm tepung gandum
150gm gula perang 
3sdt unsweetened serbuk koko
1/2 sudu kecil garam halus
3/4 sudu kecil soda bikarbonat
3/4 sudu kecil baking powder

BAHAN B :

1/2 cawan pisang masak yg dilenyek
60 ml minyak sayur
1 sudu kecil esen vanilla
1 biji telur size A
60 ml susu full cream dlm kotak
120 ml air suam

CARA :
- Panaskan dulu oven pada suhu 180'C .
- Ayak serta gaul mesra semua bahan A dan di ketepikan . Lenyek pisang emas .
- Dalam bekas yang sesuai pukul telur sehingga telur putih dan merah bercampur mesra - tak perlu pukul lama sangat dalam 2-3 minit saja
-  kemudian masukkan pula esen vanilla , susu , minyak, pisang yg dilenyek dan kacau smeua bahan sehingga cukup mesra - jangan dipukul ya hanya gaul guna spatula .
- Masukkan bahan B ke dalam bahan A dan masukkan juga semua air .
-  Dengan mengguna spatula atau senduk kacau semua bahan sehingga cukup mesra dan sebati . Adunan kek ni memang seperti bancuhan pancake yang agak cair . 
- Susun paper cup dalam loyang pembakar . Kemudian boleh la dimasukkan bancuhan kek ini dalam cup kertas ( masukkan 3/4 saja bancuhan kek ini ke dalam cup kertas jangan sampai penuh) . 
- Bakar selama 20-15 minit dalam suhu 180'C atau sehingga kek masak . Cara lain untuk nak check sama ada kek dah masak ialah dengan mencucuk bahagian tengah kek dengan lidi , jika lidi yang ditarik keluar itu bersih bermakna kek dah masak .

Selamat mencuba......

No comments:

Post a Comment